Blog Co przyniesie nowy rok w branżach retail i HoReCa

Co przyniesie nowy rok w branżach retail i HoReCa? Prognozy na 2024 r.

26 Styczeń 2024

Początek nowego roku to dobry moment (a właściwie czas najwyższy), by wyznaczyć mapę trendów na nadchodzące miesiące. Pracujesz nad strategią dotarcia do klienta? A może opracowujesz plany sprzedażowe? Jesteś w dobrym miejscu! Nie będziemy spoglądać w szklaną kulę ani stawiać tarota. W tym tekście skupimy się na eksperckich analizach rynku i badaniach zwyczajów konsumentów, które podpowiadają, jak wesprzeć sprzedaż w nadchodzącym roku.

Zgromadziliśmy insighty, które pomogą zaplanować działania w dalszej perspektywie - a wszystko oparte na danych. Trzymanie ręki na pulsie konsumenckich trendów jest kluczowe zwłaszcza w dobie rozpędzonej inflacji, ostrożności kupujących wynikającej z rosnących kosztów życia oraz warunków makroekonomicznych. Ale skończmy z tym ponurym tonem! Prognozy na 2024 pozwalają spoglądać w przyszłość z optymizmem: spodziewany wzrost gospodarczy, rewaloryzacja świadczeń (np. 500+) oraz potencjalne odblokowanie funduszy z KPO najpewniej pobudzą apetyt Polaków do zakupów.

Prognostyczna pigułka

Według raportu Statista „Must-watch consumer trends for 2024” w tym roku klienci będą zwracać uwagę zwłaszcza na:

  • jakość

  • etyczną konsumpcję

  • możliwość odprężenia poprzez zakupy

  • kwestie personalizacji

Do tego nie możemy zapominać o:

  • cyfrowości

  • elastycznych metodach płatności

To już właściwie nie tendencje, a must-have’y, bez których biznes zostaje w tyle. Przyjrzyjmy się wybranym przewidywaniom i temu, jak możesz je przenieść do swojej firmy, by nie tylko wpasować się w najnowsze trendy, ale odpowiedzieć na aktualne wyzwania rynku i oczekiwania odbiorców.

W poszukiwaniu jakości - co przyciąga dziś klientów?

Wspomniany raport Statista pokazuje, że wielu konsumentów w dobie kryzysu stawia na jakość, a nie na ilość. Dlaczego? Okazuje się, że chętniej wydają środki na produkty z wyższej półki cenowej, jednak trwalsze i bardziej wartościowe. Paradoksalnie jest to strategia oszczędzania, ponieważ takie towary starczają na dłużej. Co ciekawe, również w sektorze artykułów żywnościowych widać tendencję pogoni za jakością – to silny sygnał dla marek do inwestowania w oferty premium.

  • Rozwiązanie Pluxee: Rozważ wprowadzenie dodatkowej formy płatności, wspierającej zakupy na wyższe kwoty, czyli przyjmowanie kart przedpłaconych. Użytkownicy takich produktów płatniczych są skłonni wydawać więcej, również na produkty z “wyższej półki”, ponieważ działa tu psychologiczny mechanizm księgowania mentalnego. W skrócie polega on na tym, że dysponując ekstra środkami, wydaje się je na artykuły inne niż pierwszej potrzeby, coś wyjątkowego lub droższego, a wartość koszyka takiego konsumenta jest często wyższa. Ponadto akceptowanie kart oznacza rozszerzenie bazy potencjalnych klientów, gdyż Pluxee to 2 miliony użytkowników i 2 miliony transakcji miesięcznie.

Dla kogo są ważne etyczne zakupy?

Troska o środowisko i zrównoważony rozwój odgrywają coraz większą rolę w podejściu konsumentów do wydawania, nawet wobec rosnących cen. Trend dotyczy kupowania od marek przyjaznych dla środowiska oraz nabywania produktów pozyskiwanych ze zrównoważonych źródeł. Prawie połowa konsumentów* deklaruje gotowość do wydawania większej ilości pieniędzy na etyczne towary. „Zielone” wydawanie jest szczególnie ważne w młodszych grupach wiekowych, jak Gen Z i Millenialsi. Ponadto wobec rosnących kosztów życia - w świetle raportu Statista - te generacje decydują się na mniejsze oszczędności niż starsze pokolenia. 

  • Rozwiązanie Pluxee: Zrównoważone mogą być także metody płatności – posługiwanie się wirtualnymi środkami jest korzystniejsze dla środowiska. Praktyczna porada dla punktów akceptujących kupony Pluxee: warto umożliwić także transakcje kartami przedpłaconymi, które wpływają na oszczędność papieru oraz są wygodniejsze w użytkowaniu.

Atrakcyjne zachęty dla klientów

Inflacja sprawia, że Polacy rzadziej stołują się w lokalach gastronomicznych, jednak wciąż są “głodni” doświadczeń kulinarnych. Restauracje, które chcą zdobywać nowych klientów i budować ich lojalność, stale poszukują nowych rozwiązań. Popularne platformy zamówień to jedne z nich, ale na znaczeniu zyskują także inne, np. aplikacje w duchu no waste (co łączy się z etycznym podejściem do wydawania) lub oferujące promocje i zachęcające do wizyt w lokalu.

  • Rozwiązanie Pluxee: Innym sposobem na pozyskanie klientów w punktach gastronomicznych i handlowych, zarówno stacjonarnie i online jest wykorzystanie potencjału rynków benefitów żywieniowych. Jego wartość w Polsce wynosi obecnie 1,7 mln zł, jednak według szacunków w ciągu 3 lat wzrośnie do 8,2 mld. We wrześniu 2023 r. weszła nowelizacja, zgodnie z którą posiłki pracownicze są zwolnione z ZUS do kwoty 450 zł miesięcznie, co powinno przyczynić się do pobudzenia popytu w branżach HoReCa i retail. W odpowiedzi na ten popyt warto do portfolio akceptowanych kart przedpłaconych dodać te na lunch.

Dywersyfikacja opcji płatności

Klienci oczekują elastyczności również w obrębie oferowanych opcji płatności. Tradycyjne płatności gotówkowe, kartą kredytową czy przelewem to dziś za mało. Im więcej możliwości dostosowanych do kupujących, tym lepiej. Akceptowanie kart przedpłaconych  zarówno fizycznych, jak i wirtualnych  takich jak Pluxee, przełoży się na większą liczbę transakcji i przyciągnie nowych klientów. Ponadto pozyskanie osób z takimi ekstra środkami to opłacalny ruch zwłaszcza wobec inflacji oraz zauważalnego spadku promocji oferowanych w sklepach**.

  • Rozwiązanie Pluxee: Warto umożliwić płatności kartami przedpłaconymi, które zwiększają siłę nabywczą konsumentów. Podbij apetyt na zakupy, promując swoją firmę do posiadaczy kart Pluxee.. Dla klientów to niewątpliwie atrakcyjna opcja na oszczędzanie, natomiast dla akceptantów szansa na podwyższenie wyników sprzedaży - eksponuj te korzyści w komunikacji. Akceptacja kart przedpłaconych to opłacalny ruch, który zaowocuje większymi zyskami lub rozszerzeniem bazy klientów - osoby płacące kartami Pluxee wydadzą swoje ekstra środki na przyjemności właśnie u Ciebie. Zachęcą je czynniki, takie jak wygoda czy kompatybilność opcji płatności. Dodatkowo mogą zdecydować się na większe zakupy, dopłacając z własnej kieszeni.

Personalizacja ofert może przynieść zysk

Teorie spiskowe o podsłuchiwaniu przez firmy, które chcą nam wpychać reklamy, odchodzą do lamusa. Z najnowszych badań opisywanych w raporcie „Must-watch consumer trends” wynika, że spersonalizowane reklamy przeszkadzają nam mniej, jeśli w zamian otrzymujemy rekomendacje skrojone pod nasze potrzeby. Dane są coraz ważniejsze w customizacji doświadczeń użytkowników, jednak postępowanie z takimi informacjami musi być przejrzyste, aby nie spotkało się z negatywnymi reakcjami klientów.

Jak skutecznie dotrzeć do konsumentów? Z przytoczonych wyżej danych wynika, że potrzebna jest otwartość na zmiany oraz elastyczność – zwłaszcza w obrębie spersonalizowanej oferty i proponowanych metod płatności. Zyskają sprzedawcy, którzy jak najbardziej dostosują się do potrzeb kupujących oraz możliwie najlepiej poznają swoje grupy docelowe. Czego pragną Twoi klienci? Jakimi wartościami się kierują? Zwłaszcza młodsi konsumenci chętniej wydają środki zgodnie z moralnym kompasem. Aby wyróżnić się na tle konkurencji w 2024, warto postawić na różnorodność, jakość oraz analitykę danych. I z pewnością to już rok, w którym nie możemy bać się innowacji.

* Raport Statista https://www.statista.com/page/consumer-trends-2024-ons
** Z badania UCE Research oraz agencji badawczo-analitycznej HiperCom Poland wynika, że sieci handlowe organizują o prawie 15% mniej promocji niż w 2022.