Jak podnieść konkurencyjność osiedlowego sklepu?
1 Marzec 2024
Konsumenci cenią wygodę. 30% (1) z nich deklaruje, że lokalizacja sklepów jest najważniejszym kryterium ich wyboru przy robieniu zakupów spożywczych, nawet w obliczu trochę wyższych cen. W końcu bliskość sklepu przekłada się na szybko zrobione zakupy, a czas to pieniądz. Jednak popularnym osiedlowym “spożywczakom” jest coraz trudniej wygrywać z wielkopowierzchniowymi graczami. Z mapy polskich sklepów spożywczych w ubiegłym roku zniknęło niemal 800 osiedlowych sklepów, a prawie 1,8 tys. tego rodzaju placówek zawiesiło działalność. Ich właściciele borykają się z rosnącymi cenami energii, kosztami najmu, wzrostem kosztów płac. Jaką strategię mogą obrać sklepy spożywcze, aby utrzymać się w grze?
Domowe posiłki Polaków
Ponad połowa ankietowanych osób (53%) przygotowuje posiłki w domach częściej niż kiedyś (2). Skoro i tak Polacy wrócili do jedzenia w domu – czy to w czasie wolnym, czy podczas pracy zdalnej i hybrydowej – warto ten trend wykorzystać. Małym sklepom spożywczym opłaca się zawrzeć umowę z firmą oferującą karty przedpłacone, za pomocą których pracodawcy mogą dofinansowywać posiłki zatrudnionym. Pracownicy, korzystając z takich kart, zaoszczędzą, co pozwoli ratować domowy budżet. Środki, którymi pracodawca zasila kartę – nawet 450 zł co miesiąc – mogą trafiać na konto lokalnego sklepu spożywczego, w którym pracownik robi zakupy.
O tym, że warto decydować się na taką współpracę, świadczą też zmiany nawyków żywieniowych Polaków.
Polska zmienia nawyki żywieniowe
33,7% pracowników deklaruje, że podczas pandemii zaczęło odżywiać się zdrowiej. Dla 74% jest ważne, by pracodawca ułatwiał zdrowe odżywianie się, a ponad połowa Polaków (52%.) deklaruje, że byłaby w stanie zapłacić więcej, jeżeli zakupione danie byłoby zdrowe. Pracownicy coraz częściej stawiają również na wygodę i szybkość przygotowania posiłku i kupują gotowe dania w sklepie. Robi tak 29% ankietowanych, a wśród tych w młodszym pokoleniu (do 25. roku życia) zdecydowanie więcej – aż 43%(3). Sektor dań gotowych w Polsce znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu i w najbliższych latach będzie rósł średnio o ok. 7% rocznie. Największym zainteresowaniem cieszą się dania garmażeryjne, takie jak pierogi czy naleśniki, ale też gotowe zestawy obiadowe i zupy. Produktami, które zyskują na znaczeniu, są także dania mrożone.
Te trendy stanowią mocny sygnał, że nowelizacja przepisów w zakresie dofinansowania posiłków może przywrócić “spożywczakom” dawny blask. Dlatego warto dołączyć do pozytywnej zmiany, która może zwiększyć obroty Twojego biznesu.
1. Badanie dla Maczfit 16.12.2022 r. – 13.01.2023 https://www.wiadomoscihandlowe.pl/
2. Raport Deloitte, marzec 2023
3.https://dailyfruits.pl/app/uploads/2023/02/Dailyfruits_Nawyki-%C5%BCywieniowe-pracuj%C4%85cych-Polak%C3%B3w_cz.-2.pdf
4.https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/rynek-dan-gotowych-w-polsce-bedzie-rosl-analiza-pmr-dla-subskrybentow