Poznaj 5 trendów kształtujących świat zakupów przyszłości
14 Październik 2024
Postępująca cyfryzacja i rozwój technologii wpływają na sposób robienia zakupów i oczekiwania wobec tego, jak te zakupy mają wyglądać/jak ma wyglądać ich doświadczenie zakupowe? Zwłaszcza młodsze pokolenia, „cyfrowi tubylcy”, pragną połączenia tych doświadczeń z ulubionym gadżetem, czyli smartfonem, stawiają na wygodę i nowoczesność. Jednak innowacyjności zakupów oczekują właściwie wszystkie pokolenia. Przyszłość jest dziś, więc trzymaj rękę na pulsie trendów.
Żeby Ci w tym pomóc przygotowaliśmy listę najważniejszych trendów i rozwiązań. Wdróż je (albo wybrane), aby przygotować swój biznes na przyszłość. Najlepszy czas na działanie jest teraz!
Na początek telegraficzny skrót trendów:
- e-grocery, czyli zakupy online w branży FMCG
- płatności aplikacją, czyli funkcja płatnicza, na którą jest duże zapotrzebowanie
- autonomiczne sklepy, czyli placówki z samodzielnością zakupów podniesioną do potęgi entej
- sztuczna inteligencja
- phygital, czyli przenikanie się świata wirtualnego z realnym w handlu.
Chleb, mąka, masło [klik] dodano do koszyka, czyli e-grocery
E-commerce w spożywce? Jak najbardziej, ma to nawet swoją nazwę: e--grocery – usługa umożliwiająca zamawianie artykułów spożywczych za pośrednictwem aplikacji, zwykle z dostawą do domu. To rozwiązanie dla miłośników handlu internetowego i dla zabieganych. Z raportu Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie marki Barbora (2023 rok) już 64% konsumentów korzysta z tej formy handlu detalicznego. Prognozy Strategy&Polska szacują, że w 2027 roku wyniesie 13 mld złotych. Nic dziwnego, że giganci inwestują w ten segment. Nie zostawaj w tyle i sprawdź, jak możesz wpisać się w ten trend.
Zapłacę aplikacją
Konsumenci wybierają nowoczesność i różnorodność ofert płatniczych. Dane z raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024” jednoznaczne wskazują na takie oczekiwania wśród konsumentów. Aż 75% z nich płaci bezgotówkowo. Co ciekawe, już 25% finalizuje zakupy za pomocą kart lojalnościowych, podarunkowych czy bonów towarowych. Akceptacja tych form płatności staje się koniecznością, ale przyjemną: w końcu przyjmowanie kart i bonów Pluxee to nie tylko odpowiedź na wymagania konsumentów, ale też źródło zysku z tych środków.
Wyższy poziom convenience, czyli sklepy bezobsługowe
Klient wchodzi, wybiera produkty, płaci i wychodzi – tak w skrócie można opisać doświadczenie zakupowe w sklepie autonomicznym, czyli bezobsługowym. Niektóre rozwiązania idą o krok dalej i wdrażają innowacyjne technologie automatycznej autoryzacji i płatności za zakupy, który staje się niejako procesem w tle. Klient przykłada kartę płatniczą do terminala przed wejściem do sklepu, a system sensorów rejestruje artykuły zdjęte z półek, nalicza kwotę i finalizuje płatność. Absolutnym liderem tego rozwiązania w Polsce (i w Europie) jest sieć sklepów Żabka Nano. Takie rozwiązanie zapewnia szybkość, wygodę i dostępność zakupów. Nie każdy sprzedawca może sobie pozwolić na wdrożenie takiej technologii, ale może wyciągnąć wnioski dotyczące preferencji zakupowych: ma być szybko, bezproblemowo i komfortowo.
Algorytmy w sklepie, czyli jak sztuczna inteligencja zmienia retail
AI robi zawrotną karierę właściwie w każdej dziedzinie życia i nie omija handlu. Najszersze zastosowanie znajduje w e-commerce, jednak pewne funkcje można wykorzystać także stacjonarnie (u retailera czy restauratora). Paliwem sztucznej inteligencji można doładować mnóstwo procesów w sklepie: od pozyskiwania konsumenta, poprzez finalizację płatności, aż po budowanie przywiązania do marki.
W coraz większej liczbie placówek handlowych i gastronomicznych pojawiają się maszyny do samoobsługowego składania zamówień. W większych sklepach można spotkać roboty-asystentów (w e-commerce są to m.in. chatboty), którzy nie tylko odpowiadają na pytania lub uzupełniają towary na półkach. Prawdziwa rewolucja to wykorzystanie AI do analizy danych, np. w celu personalizacji usług i oferty albo optymalizacji asortymentu. Pozwala to przedsiębiorcom m.in. ulepszać prognozy popytu i zamawiać tylko to, co się sprzedaje. Warto zainteresować się dynamicznym ustalaniem cen opartym na sztucznej inteligencji: taki algorytm sprawdza trendy rynkowe, ceny konkurencji i zachowania klientów i na tej podstawie na bieżąco ustala ceny.
Spotkanie cyfrowości z fizycznością w handlu, czyli phygital
Phygital to termin ukuty z połączenia angielskich słów physical (fizyczny) i digital (cyfrowy) – i właśnie o połączenie tych dwóch światów chodzi. Jest to rozwiązanie polegające na wprowadzeniu do sklepów stacjonarnych technologii cyfrowych, które rozszerzają doświadczenia z realu o wrażenia wirtualne. Są to VR (wirtualna rzeczywistość), AR (rozszerzona rzeczywistość), ekrany interaktywne czy aplikacje mobilne.
A w praktyce? Znacie może sieć obuwniczą, w której na wystawach trudno szukać butów, za to można podejść do konsoli i przeglądać ofertę, zrobić skan stopy 3D czy wpisać swoje wymiary do specjalnego narzędzia, które wygeneruje rekomendacje? Nie trzeba od razu inwestować w tak zaawansowane technicznie rozwiązania. Już wyposażenie sklepu w interaktywne ekrany pozwoli wykreować doświadczenie rozszerzenia rzeczywistości. Można też promować się w zakupowej aplikacji mobilnej partnera, w której klient podczas zakupów aktywnie szuka promocji. Przykładowo w aplikacji mobilnej Pluxee można zlokalizować najelpsze promocje i oferty specjalne, za które użytkownik chętnie zapłaci produktami Pluxee (np. przedpłaconą kartą na lunch czy prezentową).
👉 Podsumowanie
Nie daj się zaskoczyć przyszłości. Kierunki rozwoju zakupów to m.in. e-grocery, płatności aplikacją, autonomiczne sklepy, sztuczna inteligencja i phygital. Wdrażając te innowacje, dostosujesz swój biznes do oczekiwań nowoczesnych konsumentów i zapewnisz mu trwały rozwój. A w zabezpieczeniu się na przyszłość postaw także na partnerstwo z zaufanym partnerem, takim jak Pluxee.
Przyjmowanie kart i kuponów Pluxee to nie tylko odpowiedź na potrzeby rynku, ale również dodatkowe źródło zysku dla Twojego biznesu. Skontaktuj się z nami już dziś i dołącz do grona innowacyjnych przedsiębiorców, którzy wyprzedzają trendy i budują trwałą przewagę konkurencyjną.