Czy każdy konsument poluje na promocje?
22 Maj 2024
Jak się wyróżnić na tle konkurencji i przykuć uwagę kupujących w gąszczu atrakcyjnych ofert? A na dodatek w obliczu trudnej walki cenowej, niesprzyjającej koniunktury i nadal odczuwalnej dla konsumenta drożyzny, przez co ich decyzje zakupowe są znacznie ostrożniejsze? Czy pozyskanie klienta musi być jak czarna magia? Niekoniecznie, zwłaszcza, jeśli użyjesz właściwego zaklęcia - czytaj dalej, aby dowiedzieć się jakiego.
Na początek warto przypomnieć termin, który wywołuje dreszcz emocji po obu stronach lejka zakupowego <tadadam> promocja. Zaklęcie (występujące również pod nazwą rabat, zniżka, oferta, gratis, 2w1 i wielu więcej) mogące przełamać barierę zakupową i przetransportować konsumenta z etapu zainteresowania czy pożądania do działania, czyli finalizacji zakupu. Wróćmy do naszego pytania, czy pozyskanie klienta musi być tak trudne: niekoniecznie! Zwłaszcza dzięki organizowaniu akcji promocyjnych. Okazje powinny być nieodłącznym elementem strategii rozwoju firmy i pozyskiwania klientów oraz zwiększania sprzedaży, ponieważ mają potencjał przekonać klienta, który się waha, i zachęcić do włożenia większej liczby produktów do koszyka. Są na to badania :)
🤩 Zwrot ku promocjom w obliczu wymagającej rzeczywistości finansowej
Z badania Santander Consumer Banku “Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak”[1] wynika, że ponad 50% Polaków w 2023 roku zdecydowało się bardziej oszczędzać i zwracać uwagę na wydatki. Jedną z podjętych przez nich strategii oszczędnościowych jest właśnie szukanie okazji cenowych. Co ciekawe, okazuje się, że ofert i wyprzedaży regularnie szuka aż 82% badanych w wieku 18-29 lat. Jednocześnie - jak pokazuje raport Monitor Promocji 2023 - zaledwie 18% deklaruje, że szkoda im czasu na porównywanie ofert i cen produktów. Co oczywiście nie znaczy, że promocjom mówią stanowcze “nie”, po prostu nie wychodzą z inicjatywą w jej poszukiwaniach.
🔎 Zoom na dane:
- 80% Polaków wzięło udział w różnych akcjach promocyjnych w 2023 r., z czego prawie połowa kilka razy w miesiącu.[2]
- 72% badanych deklaruje, że lepiej zapamiętuje markę lub produkty objęte promocją, a 66%, że chętniej kupuje takie produkty.[3]
- 46% badanych klientów przyznaje, że pod wpływem promocji zrobiło zakupy produktów z kategorii FMCG na zapas. Podobne dane (42%) dotyczą branży kosmetycznej.W sektorze chemii gospodarstwa domowego to 50%, branży paliwowej 26%.[4]
- W branżach takich jak odzieżowa, elektroniczna i gastronomiczna wielu konsumentów stwierdziło, że w związku z akcją promocyjną kupili wcześniej nieznany sobie produkt.[5]
- Akcje promocyjne kreują pozytywny CX: 37% ankietowanych Monitora promocji mówi, że wyniosło pozytywne doświadczenia z udziału w akcji promocyjnej lub konkursie. 76% mówi, że zakup po okazyjnej cenie jest źródłem satysfakcji.[6]
- Ponad 600 tys. wyświetleń specjalnej sekcji Strefa promocji w aplikacji Pluxee w okresie Świąt Bożego Narodzenia.[7]
Te wyniki mówią same za siebie: klienci są zainteresowani promocjami, więc koniecznie dodaj taką możliwość do repertuaru swoich chwytów sprzedażowych. Nie tylko po to, żeby zrealizować bezpośredni cel, jakim jest sprzedaż produktu czy usługi, ale także po to, by budować rozpoznawalność swojej marki, podnosić konkurencyjność i zwiększać lojalność klientów - co w dłuższej perspektywie zachęca do powtarzania zakupów.
💰 Czy tylko cięcia cen?
Wśród typów promocji największą popularnością cieszy się obniżka ceny produktu lub usługi (w badaniu Monitor Promocji wskazało na ten typ 63% badanych), prawdopodobnie dlatego, że najsilniej działa na wyobraźnię - daje natychmiastową gratyfikację i ma bardzo jasne zasady. Jednak akcje promocyjne nie muszą ograniczać się do czasowego “zejścia z ceny”. Warto uwzględnić w swoich działaniach promocje na konkretne produkty, wdrożyć program lojalnościowy i konkursy, które również spotykają się z zainteresowaniem. Programy lojalnościowe to ulubiona forma promocji 59% badanych, a promocje typu 2 w 1 (większa ilość produktów za tę samą cenę) wybiera 48%.
W organizacji akcji promocyjnej i dobieraniu jej rodzaju trzeba też brać pod uwagę branże i oczekiwania docelowej grupy klientów. Z gastronomią najsilniej kojarzą się programy lojalnościowe, konsumentów w branży odzieżowej zachęca możliwość darmowej dostawy i kody rabatowe, natomiast na stacjach paliw chętnie polujemy na okazje typu “więcej za mniej”.
📈 Pluxee jako wsparcie strategii sprzedażowej
No dobrze, ale czy oprócz takich promocyjnych ofert możesz w jeszcze inny sposób zachęcać klientów do zakupów w swoim lokalu czy placówce handlowej? I to najlepiej cyklicznych, tak aby zyskać stałe i pewne źródło przychodu? Oczywiście, że tak, np. dołączyć do sieci akceptantów Pluxee! Taka współpraca pozwoli Ci korzystać z siły nabywczej posiadaczy kart przedpłaconych.
Partnerstwo z Pluxee to dla sprzedawców szereg korzyści.. Zapewnia widoczność w sekcji Gdzie zapłacisz w aplikacji Pluxee – w tej strefie użytkownicy sprawdzają, gdzie można zapłacić produktami Pluxee. Partnerzy mogą też umieszczać swoje oferty promocyjne w aplikacji i na stronie Pluxee, korzystając z 14 mln odsłon miesięcznie w okresie wzmożonych zakupów. Ponadto pozwala docierać do osób dysponujących ekstra środkami, które dostali jako benefit pracowniczy lub jako nagroda w akcjach wsparcia sprzedaży. Takie osoby najczęściej postrzegają środki na swoich kartach Pluxee jako dodatek do domowego budżetu, który można przeznaczyć na zakupy wykraczające poza standardowe i niezbędne wydatki. W związku z tym możesz zyskać nie tylko wzrost sprzedaży, powracających klientów, ale także wyższą wartość koszyka zakupowego.
📎 Do zapamiętania
- Polacy są coraz bardziej wrażliwi na ceny -- uzależniają od niej, jakie produkty wybrać oraz czy w ogóle decydować się na zakup.
- Oferty promocyjne stanowią coraz ważniejszy czynnik w wyborach zakupowych i budowaniu świadomości marki.
- Aktywne poszukiwanie ofert większość konsumentów zaczyna od aplikacji/gazetek online.Akcja wsparcia sprzedaży to nie tylko okazja na większą sprzedaż, ale także możliwość tworzenia pozytywnych doświadczeń klientów i budowania reputacji marki.
- Partnerstwo z Pluxee daje Ci możliwość zaprezentowania ofert promocyjnych w aplikacji oraz przyciągnięcia konsumentów z większą siłą nabywczą, którzy chętnie wydają ekstra środki na większe zakupy i produkty spoza podstawowej listy zakupów.
[1]https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/20230321_raport_ppw_czas_oszczedzania_fin.pdf
[2] Raport "Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży. Czyli, jak odnieść sukces mierzony liczbą uśmiechów!", Pluxee Polska i IRCenter, 2024
[3] JW.
[4] Monitor Promocji 2023
[5] JW.
[6] JW.
[7] Dane własne