Zaangażowanie pracowników – czym jest i jak je wzmocnić?
27 Sierpień 2019
Zaangażowany w swoje obowiązki pracownik to marzenie, a zarazem wielkie wyzwanie, z którym musi się zmierzyć każdy przedsiębiorca. Sumienne i rzetelne wykonywanie pracy zdecydowanie podnosi jej jakość i zwiększa efektywność, która z kolei przekłada się na większe zyski osiągane przez przedsiębiorstwo. Nic więc dziwnego, że właściciele firm wciąż poszukują skutecznych sposobów na podniesienie zaangażowania pracowników. Każdy, kto choć raz próbował odnaleźć najskuteczniejszą metodę pozwalającą na realizację tego celu, doskonale wie, że nie jest to łatwe. Zanim zaczniemy analizować, co mogłoby nam w tym pomóc, warto wyjaśnić, czym jest zaangażowanie pracowników i jak je umiejętnie zwiększać.
Wartość zaangażowania pracowników
Z pojęciem zaangażowania wiążą się takie pojęcia jak motywacja, zadowolenie, poświęcenie dla wyższych celów czy efektywność. Jeżeli te cechy stają się wyrazem jakości pracy, wówczas można ryzykować stwierdzenie, że istotnie dany pracownik jest zaangażowany w wykonywane obowiązki. Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze praca, którą cechują wymienione pojęcia jest jednakowo cenna dla pracodawcy. Czasami pomimo tego, że pracownik jest zadowolony ze swojej pracy, a jego motywacja znajduje się na wysokim poziomie, okazuje się, że efektywność związana z wypełnianiem swoich obowiązków nie jest optymalna. Odczuwane zadowolenie bowiem nie zawsze oznacza wystarczające skupienie się na pracy, a wysoka motywacja w czasie wykonywania obowiązków nie zawsze jest równoznaczna z jej jakością.
O zaangażowaniu pracowników słów kilka
Aby można było mówić o pełnym zaangażowaniu pracownika w wykonywane obowiązki, jego pracę równocześnie powinno wyróżniać kilka aspektów. Pierwszy z nich dotyczy pozytywnych emocji związanych z pracą. Badania jasno pokazują, że osoba, którą cechuje pozytywne nastawienie do zawodowej aktywności, dużo lepiej wywiązuje się z powierzanych zadań i wykonuje je dużo bardziej efektownie. Drugim z aspektów jest samodzielność pracownika w swoich działaniach – bardziej angażujemy się w indywidualne zadania, za które sami ponosimy odpowiedzialność. Kolejny aspekt dotyczy postępowania pracownika, które ma na celu dobro całej organizacji. Oznacza to, że pracownik oprócz dostrzegania własnych korzyści, chce wykonywać swoją pracę w taki sposób, który będzie korzystny dla pracodawcy, pozostałych współpracowników oraz całej instytucji. Ostatni aspekt to wspomniane wcześniej zadowolenie z własnej pracy.
Dobry sposób na zaangażowanie pracowników
Wiemy już, czym jest zaangażowanie pracowników i jakie aspekty je budują. Pozostaje tylko znaleźć odpowiedź na pytanie o to, co zrobić, by je wzmocnić…? Trzeba przyznać, że to wyzwanie nie należy do najłatwiejszych, ale jest ono jak najbardziej wykonalne. Ponieważ zaangażowanie jest pojęciem wieloaspektowym, również jego wzmacnianie powinno odbywać się na różnych, wzajemnie się przenikających płaszczyznach. Musimy więc skupić się nie tylko na znalezieniu sposobu na docenienie pracownika i wyrażenie naszego uznania względem jego pracy, ale także wybrać odpowiednią nagrodę, która będzie jednocześnie podziękowaniem jak i zachęceniem do podejmowania dalszych wysiłków. Jak to zrobić?
Z całą pewnością warto skorzystać ze sprawdzonych, a zarazem uniwersalnych metod, które okażą się skuteczne w przypadku każdego pracownika. Dokładnie takie rozwiązanie przygotowało Pluxee (wcześniej Sodexo). W ofercie Pluxee (wcześniej Sodexo) znalazły się karta podarunkowa Pluxee Prezent (wcześniej karta podarunkowa Sodexo) oraz wirtualna karta Pluxee Prezent, które są gwarancją sprawdzonej nagrody. Wybór, którego pracownik dokonuje samodzielnie, duża liczba punktów, w których można je zrealizować czynią Kartę i Kupon Podarunkowy niezwykle atrakcyjnymi nagrodami i w prosty dla przedsiębiorcy sposób pomagają wzmocnić zaangażowanie zatrudnianych przez nich pracowników i tym samym umożliwiają im osiąganie lepszych wyników swojej działalności. Stosowanie rozwiązań, które proponuje Pluxee (wcześniej Sodexo) poprawia i zacieśnia wzajemne relacje z pracownikami, zwiększa odczuwane przez nich zadowolenie z wykonywanej pracy, podnosząc jej efektywność.