
ROI w akcji: dlaczego akcje promocyjne to nie koszt, a inwestycja?
11 Lipiec 2025
W marketingu, jak w ogrodzie – jeśli mądrze zasiejesz, zbierzesz plon z nawiązką. Promocje sprzedażowo-marketingowe, choć często postrzegane jako wydatek, mogą przynieść dodatni zwrot z inwestycji. Dane z raportu Pluxee Polska “ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” potwierdzają, że promocje są jednym z najskuteczniejszych form inwestowania w relacje z klientem. Niemal 80% firm w Polsce organizuje akcje promocyjne, z czego 53% robi to przynajmniej raz w miesiącu! Sprawdź, jakie mechanizmy warto wdrożyć w Twoim biznesie.

Wyniki badań przedstawiają wyraźny sygnał z rynku, że promocje stały się stałym elementem strategii sprzedażowej. Odpowiadając dokładnie na to, z czym firmy dziś mierzą się najbardziej: pozyskanie nowych klientów (55%), utrzymanie obecnych (41%) i rozwój sprzedaży w już istniejących relacjach (21%).
ROI od kuchni, czyli co naprawdę wiemy o zwrocie z akcji promocyjnych
ROI (Return on Investment), to wskaźnik, który pozwala ocenić opłacalność działań promocyjnych. Najnowsze badania pokazują, że 45% firm w obu sektorach (B2C i B2B) odnotowuje neutralny lub dodatni zwrot z inwestycji. To oznacza, że w większości przypadków promocje po prostu się opłacają! Co ciekawe, tylko 2% organizacji deklaruje ujemny wynik ROI – to potwierdza, że dobrze zaplanowana promocja niesie niewielkie ryzyko finansowe.
Jednak istnieje jeszcze druga grupa (nazwijmy ją ‘’gracze intuicyjni’’), która nie mierzy efektywności organizowanych akcji… i niestety, zalicza się do niej aż 52% firm. Co na tym tracą? Przede wszystkim możliwość trafnego optymalizowania działań (bo skąd wiadomo, co działa, a co tylko przepala budżet?). Poza tym, gracze intuicyjni nie mają twardych argumentów dla zarządu w walce o marketingowo-sprzedażowy budżet.
Dane dotyczące wyników ROI z akcji promocyjnych udowadniają również większą efektywność działań, kiedy do akcji włączone zostały nagrody pieniężne. W tym przypadku aż o 8 p.p. więcej firm odnotowało pozytywne lub neutralne ROI!
Mierzyć czy nie mierzyć? To… nie jest już pytanie!

B2C: promocje, które zostają w pamięci (i portfelu klienta)
W przypadku akcji skierowanych do konsumentów królują korzyści sprzedażowe: poprawa wyników sprzedaży, przyciągnięcie nowych klientów, zwiększenie koszyka zakupowego. Wszystkie te korzyści można z łatwością przekuć w cele dla zespołów sprzedażowo-marketingowych. Wniosek? Akcje promocyjne w B2C to konieczność! aż 68% firm już wie, że o zwrot z inwestycji nie walczy się wyłącznie hasłem „zniżka”. Dziś klucz do ROI w B2C to... atrakcyjne nagrody!
💡 Co ciekawe, w B2C królują nagrody, które bezpośrednio wspierają budżet konsumentów – rabaty obniżające ceny produktów (wykorzystywane przez 41% firm) oraz nagrody pieniężne dające elastyczność i swobodę wyboru tj karty przedpłacone, eVouchery, kupony (37%).
Atrakcyjna gratyfikacja to podstawa ale równie ważne jest utrzymanie zaangażowania odbiorcy. Konsumenci chcą zbierać punkty, grać, wygrywać natychmiast - chcą czuć, że coś się dzieje! Dlatego firmy najczęściej korzystają z działań aktywizacyjnych, takich jak kampanie promocyjne, loterie i konkursy (71%), które szybko mogą przynieść wymierne rezultaty (42% organizatorów wskazuje te działania jako najskuteczniejsze).
A efekt? Ma być mierzalny – i długofalowy! 54% respondentów organizuje promocje co najmniej raz w miesiącu, bo wie, że powtarzalność wzmacnia zapamiętywanie (66% uczestników akcji promocyjnych dzięki temu lepiej zapamiętuje markę lub konkretny produkt). A tam, gdzie pamięć i emocje – tam lojalność i ponowne zakupy. 🙂

B2B: relacje, które przekładają się na liczby
W świecie B2B promocje pełnią nieco inną funkcję niż w sektorze konsumenckim. Choć również tutaj dominują cele sprzedażowe, to w porównaniu do B2C - mniej tu się rozchodzi o emocje, a więcej o wizerunek, relacje i trwałe efekty biznesowe.
💡 Co ciekawe, w przypadku firm B2B takie działania organizuje aż 84% przedsiębiorstw! Dodatkowo, aż 41% z nich prowadzi takie działania przynajmniej raz w miesiącu.
Zdecydowanym faworytem wśród organizatorów akcji promocyjnych kierowanych do B2B są kampanie promocyjne, loterie i konkursy - to one pomagają budować stabilną sieć długofalowej współpracy oraz wzmacniać wizerunek firmy jako solidnego, godnego zaufania partnera. Dlatego firmy organizujące akcje w modelu B2B powinny traktować je jako stały element strategii sprzedażowo-marketingowej.
Co najsilniej wpływa na ROI w B2B? Koszty organizacji oraz jej mechanizm - tutaj podobnie jak w B2C, firmy najchętniej stawiają na akcje z nagrodami. Organizatorzy potwierdzają: gratyfikacja ma moc motywowania uczestników do działania (65%), a bez niej akcje po prostu nie są skuteczne (42%).
ROI, które naprawdę się liczy!
Jedno jest pewne - tam, gdzie ROI da się policzyć, decyzje zapadają szybciej, budżety są efektywniej wykorzystywane, promocje przestają być wydatkiem a zamieniają się w zyski.Jak zaprojektować promocję, która nie tylko przyciąga, ale też zwraca ROI – z nawiązką? Sprawdź najnowszy raport Pluxee Polska „ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” - przewodnik łączący dwie kluczowe perspektywy - uczestników akcji promocyjnych oraz firm organizujących działania skierowane do klientów B2C i B2B.
*wszystkie dane liczbowe pochodzą z raportu „ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż”, Pluxee Polska 2025