Jak włączyć pracowników w tworzenie polityki benefitowej?
31 Lipiec 2024
Teorię masz w małym paluszku. Wiesz, że benefit pracowniczy to coś więcej niż doraźne narzędzie motywacyjne. Że ma być elementem strategii wizerunkowej firmy, przyciągać talenty i ograniczać rotację. Że dzięki świadczeniom pracownicy mają się rozwijać, czuć wsparcie organizacji i mieć lepszy wellbeing, dzięki czemu firma będzie efektywniej realizować cele biznesowe. Wdrożenie benefitu też poszło Ci jak z płatka. Tyle na papierze. A w praktyce? Oferta jakoś nie wzbudza entuzjazmu. Co poszło nie tak? Być może wypadł Ci z głowy ważny element układanki – feedback pracowników.
Według badania „Potrzeby pracowników 2023” zaledwie 44% pracowników odczuwa satysfakcję z aktualnej oferty benefitów w swoim miejscu pracy* . To czerwone światło dla firm i moment na to, żeby się zatrzymać i zastanowić, czy nie opłacam na darmo świadczenia, których zatrudnieni wcale nie chcą i które nie pasują do ich oczekiwań. Taka inwestycja powinna przynieść zwrot i to w wielu obszarach. Podpowiadamy, jak zaangażować pracowników w kształtowanie polityki benefitowej tak, aby przynosiła ona realne korzyści.
„Atrakcyjne benefity” nie takie ciekawe
Aż 53% uczestników badania „Potrzeby pracowników 2023” deklaruje brak możliwości skorzystania z preferowanych świadczeń. Problemem jest też mała różnorodność oferty i fakt, że pracownik nie może samodzielnie wybrać tego, na czym mu naprawdę zależy. Takie odpowiedzi nie powinny zniechęcać do inwestowania w podobne rozwiązania. Przeciwnie – należy wyciągnąć z nich wnioski. Odpowiedź na pytanie: Benefit – ale jaki? Jest prosta. Taki, jakiego oczekują pracownicy w Twojej organizacji. A sprawdzisz to dzięki komunikacji z nimi w myśl zasady „koniec języka za przewodnika”.
Zatrudnieni mają głos
Pracownik jest głównym zainteresowanym ofertą benefitów, dlatego powinien aktywnie uczestniczyć w ich wyborze i określaniu zasad. Dobrze przeprowadzone konsultacje są kluczowe. W projektowaniu benefitów wraz z zespołem kieruj się następującymi wskazaniami: komunikacją, personalizacją i upraszczaniem oraz empatią. Rozpocznij dialog z pracownikami, aby zbadać ich nastroje i oczekiwania w zakresie świadczeń. Wejdź w buty pracownika i spójrz na obszar benefitów z jego perspektywy. Tobie może się wydawać, że fantastycznym benefitem będzie dofinansowanie dojazdów do pracy, z kolei pracownikom może bardziej zależeć na kursach językowych.Aby zebrać feedback, możesz przeprowadzić indywidualne konsultacje, jednak skuteczniejszym narzędziem będzie ankieta. Po pierwsze zbierzesz odpowiedzi szybciej, po drugie zatrudnieni będą swobodniej odpowiadać na pytania, zwłaszcza jeśli ankieta jest anonimowa.
Forma formularza
Wiesz już, że opinia pracownika jest kluczowa, teraz należy odpowiednio ją pozyskać. Po pierwsze rozpocznij kampanię edukacyjną, poinformuj pracowników, że zależy Ci na poznaniu rzetelnego obrazu ich potrzeb i przedstaw cele tego działania. Po drugie opracuj pytania: zadbaj o precyzyjne sformułowania oraz zarówno zamknięte, jak i otwarte pytania. Dodaj instrukcję do ankiety. Następnie rozprowadź ją wśród pracowników, albo tradycyjnie jako kartkę w ogólnodostępnym miejscu, albo jako ankietę online. Na końcu pozostaje Ci zaimplementować wybrany benefit (lub kilka).
Benefit trafiający w gusta pracowników
Może się okazać, że większość pracowników wybierze dofinansowanie posiłków. Prawie 80% uczestników badania “Potrzeby pracowników 2023”, którzy nie mają regularnie finansowych posiłków w pracy, chciałoby otrzymać takie świadczenie, a aż 74% pozytywnie ocenia ofertę pracy w organizacji, w której jest ono proponowane.** Jeśli pracownicy Twojej firmy zagłosują na benefit żywieniowy, wybierz kartę Pluxee Lunch.
Karta na lunch od Pluxee to pionierski i nowoczesny benefit, który nie tylko wpłynie na lepsze zdrowie pracowników, lecz także stanie się dla nich źródłem radości. Odblokują czas na przyjemności, którego nie będą musieli spędzać na gotowaniu. Dzięki takim ekstra środkom będą mogli swobodnie wybierać, co i gdzie zjeść (można nią płacić w lokalach stacjonarnie albo online). Pamiętasz o uproszczeniach? Karta Pluxee Lunch oferuje je w każdym aspekcie. Łatwo z niej korzystać, można na bieżąco śledzić ilość środków w aplikacji, pracownik sam nią zarządza i samodzielnie decyduje. Ty również dostajesz wygodne rozwiązanie, które nie wymaga żadnych skomplikowanych zadań. To takie proste i przyjemne. A co więcej, karta Pluxee Lunch to oszczędność w budżecie pracownika i optymalizacja kosztów firmy.
👉 Checklista – sprawdź, zanim wdrożysz nowy benefit
-
Czy znam cel, jakiemu mają służyć benefity w mojej organizacji?
Podpowiadamy: cele najlepiej zachować w formie spisanego dokumentu, który będzie punktem wyjścia do opracowywania pakietu świadczeń. -
Czy pakiet świadczeń jest wynikiem konsultacji z pracownikami?
Podpowiadamy: przeprowadź bezpośrednie konsultacje lub ankiety. -
Czy oferowane benefity odpowiadają na potrzeby pracowników?
-
Czy pracownicy mają świadomość wartości wprowadzanych benefitów?
Podpowiadamy: opracuj dokument Total Rewards Statement. -
Czy mam plan na badania poziomu wykorzystania świadczeń oraz satysfakcji z oferowanych benefitów?
Pamiętaj, że zaangażowanie pracowników w politykę benefitową nie powinno być incydentalne. To dzieło w toku, dlatego należy cyklicznie weryfikować zarówno poziom wykorzystania benefitów, jak i satysfakcję pracowników. Zachowaj elastyczność i otwartość na zmiany lub możliwość rozszerzenia oferty zgodnie z ewolucją potrzeb.
Dowiedz się więcej o pracownikach i o ich potrzebach z naszych raportów oraz poznaj smakowity benefit Pluxee Lunch!
*Dane z raportu eksperckiego - Przyciągnij i zatrzymaj. Strategie płacowe oraz pozapłacowe w praktyce
**Dane z raportu eksperckiego - Pod presją. Czas na działanie!