
Recepta na sprzedaż w branży farmaceutycznej? Zastrzyk wiedzy + wzmocnienie motywacji nagrodami
15 Lipiec 2025
Branża farmaceutyczna to rynek, na którym o przewadze nie decyduje wyłącznie jakość produktu czy jego cena. Tutaj kluczową rolę odgrywa zaufanie – zarówno pacjenta, jak i farmaceuty, który często jest jego pierwszym doradcą w aptece. Jednak żeby trafić na pierwszą linię rekomendacji – trzeba zadbać o obecność w codziennej pracy specjalisty.
W tym wpisie przedstawiamy case study firmy Cogno Medical, która opracowała skuteczny program szkoleniowo-rekomendacyjny dla koncernu farmaceutycznego. Okazuje się, że połączenie wiedzy i nagród to skuteczna mikstura na bolączki zwane: szybkim tempem pracy, środowiskiem podlegającym ścisłym regulacjom, ograniczonym czasem kontaktu z klientem i minimalną przestrzenią na działania promocyjne!
Marketing w aptecznym tempie (i przy aptecznej ladzie)
Między obsługą pacjentów a realizacją recept, trudno oczekiwać, że farmaceuta znajdzie przestrzeń na dodatkowe aktywności sprzedażowe. W odpowiedzi na to wyzwanie Cogno Medical opracował dla koncernu farmaceutycznego współdzielony program szkoleniowo-rekomendacyjny. Kluczem do sukcesu była integracja programu Compendium OMNI z systemem aptecznym – codziennym narzędziem pracy farmaceutów. Taka formuła pozwoliła marce ominąć typowe bariery: długą rekrutację uczestników do programu, wysokie koszty wdrożenia czy konieczność budowania wszystkiego od podstaw.
Lekarstwo na sprzedażowo-marketingowy ból głowy
Jak trafić do serc farmaceutów? Ułatwiając dostęp do wiedzy! Osadzenie programu bezpośrednio w systemie aptecznych szkoleń, tuż przy samym produkcie, w ekranie sprzedaży pozwoliło na włączenie się w akcję znacznej grupy farmaceutów. Mając szkolenie „pod ręką”, w zwięzłej i przystępnej formie, pracownicy aptek w chwilach między pacjentami mogli poszerzyć swoją wiedzę i gromadzić punkty na trzy sposoby:

Prosty, przejrzysty mechanizm zdobywania punktów szybko wpasował się w apteczny rytm pracy. A możliwość natychmiastowego zdobycia nagrody (punkty można było wymieniać na benefity od razu po uzbieraniu wymaganej liczby) stała się boosterem zaangażowania!
Nagrody Pluxee — skuteczny suplement wzmacniający wyniki sprzedaży
Nic nie działa na zaangażowanie uczestników każdej akcji lepiej, niż nagrody pieniężne w np. w formie wartościowych kart przedpłaconych oraz eVoucherów (i mamy na to twarde dane!). Taką formę nagród do swoich akcji promocyjnych wybiera aż 71% firm! Powód? Są one największą motywacją do udziału (tak uważa 79% organizatorów akcji).
Idąc za tym przykładem, Cogno Medical postawiło na elastyczne rozwiązania od Pluxee Polska - w katalogu znalazło się 16 różnych wariantów eVoucherów od Pluxee, do wykorzystania w wielu popularnych sieciach sklepów. Główną zaletą tego rodzaju gratyfikacji, wskazaną przez organizatora, była możliwość szybkiej dostawy on-line oraz ograniczenie do minimum kosztów logistycznych. Dodatkowo program wspierał także inicjatywę CSR - dając możliwość wyboru przez uczestników cyfrowych cegiełek na SOS wioski dziecięce.
Dla uczestników – szybka gratyfikacja za wiedzę i zaangażowanie. Dla organizatora – oszczędność na kosztach magazynowania i logistyki. Win -- win!
Efekty programu? Rosnąca i odporna na spadki sprzedaż
Program ruszył w październiku 2024 i już w pierwszym — niepełnym — miesiącu uczestnicy wykonali aż 70% dostępnych w systemie szkoleń!

Program przyniósł także bardzo konkretne wyniki sprzedażowe:
- wzrost sprzedaży opakowań z poziomu 10,8 tys. od 08 października do 18,2 tys. w listopadzie, co daje 30% wzrostu w przeliczeniu miesiąc do miesiąca,
- wzrost udziału rynkowego produktu, pomimo ogólnych spadków w branży.
🚨Uwaga!
Przed wdrożeniem programu lojalnościowego zapoznaj rapotem ,,ROI w akcji. Nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż’’ lub skonsultuj się z Pluxee, gdyż niewłaściwie dobrany mechanizm lub nieatrakcyjna nagroda może zagrażać skuteczności sprzedaży, lub skutkować marketingowym bólem głowy.
